|
А
Н Т И Ч Н А Р Е Л И Г И Я
Религия и погребални обичаи
( І- ІV в.)
|
|
|
В началото на I в.сл.Хр. Одесос е включен в пределите
на Римската империя.
Градът с района около него изпитва разнородно културно влияние.
Населението е етнически пъстро, което предполага и многообразието
в божествения пантеон през тази епоха. Главен бог на Одесос е
тракийският Дарзалас, а най-разпространен сред местното население
е култът към Херос - тракийският бог-конник. Най-ранните
оброчни релефи посветени на тракийският бог - конник са намерени
в голямо светилище близо до кв. Галата на Варна, което е
съществувало от II в.сл.Хр.(Зала 10 а) . Мраморни
оброчни релефи и олтари от Одесос и околностите му са посветени
на гръцки, римски, източни и местни божества като Дионис, Зевс,
Хера, Немезида, Атина, Марс, Митра и др.( Зала 10 )
|
|
Интересни са надгробните бюстове и статуи, както статуите
на различни божества от местния пантеон -–Херакъл, Нике, Хермес,
Юпитер Долихен, главно от II – III в. Особено внимание в експозицията
е отделено на оброчните мраморни релефи и олтари, открити предимно
в тракийски светилища в Одесос и неговите околности. |
|
Представени са местни, гръцки, римски и източни божества
като Тракийският бог-конник, Дионис, Херакъл, Зевс, Хера, Немезида,
Атина, Марс, Митра и др. Особено хубави са големите мраморни
релефи от светилището до Галата край Одесос, съществувало от II
в. пр. Хр. до V в. сл. Хр. |
|
Представени са и оброчни релефи и олтари с по-слаби художествени
качества от вътрешността от района – от селски светилища. На тях
са изобразени Дионис, Асклепий, Хигия и Телесфор, Трите нимфи,
местното божество Сюрегетес и др. – главно от II – III в.
Много интересни са находките от богатата гробница на жрец – лекар
от Дионисополис (днес – Балчик): многобройни бронзови,
стъклени и глинени съдове, медицински инструменти и принадлежности,
които илюстрират погребални обичаи през I – II в. |
В региона са открити светилища, които свидетелстват за почитането
на Асклепий, Хигия,Телесфор, трите нимфи, местното божество Сюрегетес
и др. (Зала 12 а). Статуи на Херакъл, Нике, Юпитер
- Домехен, Хермес, потвърждават популярността им, особено сред
градското население ( Зала 11).
Вярата в задгробния животопределя ритуалите съпътстващи общуването
с мъртвите.
Част от голямата сбирка надгробни паметници, изложена в ( Зала
11), дава представа за погребалните обичаи през римската епоха.
Повечето от тези паметници са изработени в ателиета в Одесос. Сред
изображенията преобладава сюжетът “Погребално угощение”.
Надписите по паметниците дават сведения за етническия състав на населението
- основно гърци и траки. Сред тях има лекари, учители, търговци, мореплаватели
и пр.
Многобройни бронзови, стъклени и глинени съдове, медицински инструменти
и принадлежности, са намерени в гробница на лекар - жрец в
съседния Дионисополис (Балчик).- (Зала 12). |
А
р х е о л о г и ч е с к и м у з е й
В а р н а |
www.varna-bg.com
© 1997, 2000; 2002
|
|