Сбирката от икони на Варненския музей води началото си още от създаването
на музея през 1906 г. Съществен принос за нейното комплектуване
има дългогодишния уредник в музея архимандрит Инокентий Софийски
(1883 - 1976).
В експозицията на иконната живопис са включени както икони,
притежание на музея, така и икони - собственост на Варненско-Преславската
митрополия.
Иконната експозиция дълго е сменяла местата си: в Девическата
гимназия, в църквата "Св. Атанас", за да намери своето постоянно
място в залите на Археологическия музей.
Настоящата експозиция от 130 икони и църковна утвар е подредена
по хронологично-тематичен принцип. Част от паметниците произхождат
от духовните околии на Варненско-Преславската епархия, а някои,
това са предимно по-ранните икони, са донесени от градовете от Южното
Черноморие (Бургас, Созопол), или произхождат от варненски църкви,
които са съществували още през Средновековието.
|
Иконописното изкуство в Североизточна България, създадено
от XVI до XVIII век е твърде разнообразно и едновременно
с това и противоречиво.Противоречието идва от сблъсъка на
консервативните традиции с проникналите нови влияния, променящи
естетическия критерий. Отклоненията от стила на средновековните
образци се появява в минитюаризация на творбите "Св.
Георги и Св. Димитър" - ХVII в., в геометризация на фигурите,
водещи до изсушаване на образите - Св. Атанасий - ХVII
в. Новите идеи в иконописта личат и в калиграфското
изписване на косите им - Св. Атанасий - 18 в., в пластичната
украса на нимбовете. |
Златарското изкуство е играло важна роля в естетическия
вкус на българина и естествено намира място и в религиозния
ритуал. Златарските изделия внасяли тържественост и блясък в
църковните служби. |
Обковаването на иконите
със сребро преминава от Византия в страните на Балканите
скоро след приемането им на християнството. Престолните кръстове
са изработени по образци внесени от Константинопол, Атон и Русия.
Често те са съставени от готови филигранни детайли с които се
покрива вътрешният дървен кръст, украсен с миниатюрни релефи.
Кадилниците и кандилата са част от църковните утвари, които
повтарят формите на стари ориенталски лампади и съдове за благовония.
Изложените в залата предмети от църковната утвар са с високи
художествени качества. |
Икономическите, политически и културни промени
от края на 18 и нач. На 19 век оформят и новия светоглед на
зографа, което изменя окончателно облика на иконата. Зараждат
се се развиват три основни център за иконопис и резбарство -
Трявна, Самоков и Банско. |
В Североизточна България работят предимно
майстори от Тревненската школа - Досю Коюв, Йоаникий папа Витанов,
Захария Цанюв, поп Димитър Кънчов и др. Появяват се и сюжети
с историческа тематика - Св.Св. Кирил и Методий - 1867 на Досю
Коюв, пробиват си път и нови естетически възгледи - Св. 40 мъченици
от 1849 г. на поп Димитър Кънчов. Появяват се нови, оживени
лица - Св. Богородица от Кънчо Иванчюв, Исус Христос - 1846
г на Захария Цанюв. Постепенно изчезват златните фонове на иконите,
остават в миналото строгите канони. Върху иконите се изогпрафисват
реални хора в реална обстановка.
През 19 в във Варненско работят и по-малко известни майстори.
Не всички подписват творбите си, неизвестни остават и майсторите
на прекрасните дърворезбени кивоти, царски двери и надиконостасен
кръст, принадлежащи на църкви от Варненско и преславската митрополия. |
Различни по степен на художествон
изобразяване са работите на местните майстори работили около
и във Варна през първата половина и средата на 19 век. Сред
тях са зографите Димитър от Созопол, Никола Сотириади от Констатинопол,
Хаджи Анагности, Георги, Константин и др. Почти всички се
поддават на новите модерни течения и черпят също така и от
народното творчество в неговото многообразие и багри.Много
често новите модели пристигат от Атон - "Св.Богородица Портаитиса
Иверска -1815 г. Вместо отвлечения, сух образ на светеца се
появява образ близък и разбираем за съвременника - образ на
страдащия за идеята и вярата - Св. Марина - втората половина
на 18 в от Вионос, "Св.Димитър и Св. Мина - 1844 г." |
Всеки от авторите вече има свой самостоятелен пейзаж, появяват
се многопланови композиции - "Св. Архангел Михаил - 1840
от Никола Сотириади.
|
|