|
ЕЛИНИСТИЧНА
ЕПОХА
Одесос през елинистическата
епоха
|
|
|
(средата
на IV - средата на I в.пр.Хр.)
|
Включен за няколко десетилетия в границите на македонската империя
на Александър Велики, след смъртта на неговия наместник в Тракия
- Лизимах (281г.пр.Хр.), градът възстановява независимостта
си и става най-големия търговски център по Западното Черноморие.
През този период Одесос осъществява връзките на тракийските
племена на север от Стара планина с Черноморския и Средиземноморски
свят и достига своя най-голям разцвет.
|
Свидетелство за неговото икономическо въздигане
е започналото сечене на собствени монети - отначало от бронз, а по-късно
(след IIв.) пр.Хр.) и на големи емисии (тетрадрахми)
от сребро и статери от злато.
Вносът от Средиземноморските и Черноморските райони не прекъсва
- това се вижда от голямото количество чернолакова керамика, златни
накити, лампи и амфори. В града се развива и собствено производство
на керамични съдове, бронзови украшения, лампи и пр. Характерни за
търговския внос от Египет и Палестина стават стъклените и алабастрови
съдове.
Одесос се превръща в един от важните центрове на производство на теракотови
статуетки. Варненският археологически музей притежава най-голямата
сбирка в България от подобни изображения.
Във витрините са показани теракоти с най-разнообразни сюжети на божества
- Дарзалас, Афродита, Деметра, Ерос, сатири, вакханки; жанрови
статуетки - танцьори и музиканти, актьори, роби, жени и мъже в типично
за епохата облекло; животински фигурки -детски играчки - петел, бик
и пр. |
|
|
Наличието на голямо количество строителна керамика - покривни керемиди
и покривни фигурални украшения (“сими” и “антефикси”) свидетелства,
че архитектурния облик на древния град не е отстъпвал на останалите
антични градове по Средиземноморието.
През този период в религиозния живот на Одесос настъпва
съществена промяна - като върховно божество в пантеона на града се
издига тракийският бог Дарзалас. Това е засвидетелствано, от
изображението му върху монетите на града, от редица теракотови статуетки,
както и от една уникална миниатюрна оловна статуетка, датирана от
IV в.пр.Хр.
Очевидно тази промяна в организацията на религиозния живот на античния
град е резултат на засиленото присъствие на тракийско население в
града. |
А
р х е о л о г и ч е с к и м у з е й
В а р н а |
www.varna-bg.com
© 1997, 2000; 2002
|
|